مصرف مشروبات الکلی و تاثیر آن در بارداری

مشروبات الکلی چه بلایی سر مادر و جنین می‌آورد؟

به احتمال خیلی بالایی، بانوان باردار در مورد اثرات منفی مشروبات الکلی در بارداری برای جنین اطلاعاتی دارند. با این حال در این مطلب سعی بر این داریم که به بررسی تاثیر الکل در بارداری بپردازیم.

 

الکل نوعی ماده مخدر است که در نوشیدنی‌های الکلی درصدهای متفاوتی از این ماده وجود دارد. این ماده مخدر تاثیرات منفی زیادی دارد:

تخریب سلول‌های مغزی

ابتلا به بیماری‌های کبدی

ابتلا به بیماری‌های قلبی

اختلالات عصبی

لازم به ذکر است که این تاثیرات منفی ذکر شده، اثرات الکل بر یک فرد بالغ است. در نظر داشته باشید که اگر یک خانم باردار الکل مصرف کند، چه تاثیرات جبران ناپذیری بر جنین او خواهد داشت. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا با ضررهای این ماده مخدر بر جنین و مادر باردار بیشتر آشنا شوید.

 

اثرات منفی مصرف مشروبات الکلی بر جنین

مصرف نوشیدنی‌های الکلی، علاوه بر جنین برای مادر نیز مضر است. در ادامه مطلب، تاثیر منفی و اثرات الکل بر جنین را بازگو می‌کنیم:

 

بروز مشکل در رشد جنین: در صورتی که مادر در زمان بارداری الکل مصرف کند، این ماده از طریق بند ناف به جنین منتقل می‌شود. الکل می‌تواند باعث رشد ناقص جنین شود یا از رشد کامل جنین جلوگیری کند. در نهایت جنین با مشکلات تغذیه‌ای متولد خواهد شد.

 

بالا رفتن احتمال سقط جنین: مصرف الکل در دوران بارداری، احتمال سقط جنین را بالا می‌برد و این ماده مخدر، بر سقط جنین بسیار تاثیر‌گذار است.

 

زایمان زودرس: بانوانی که می‌خواهنن بچه‌دار شوند، لازم است تا از چند ماه قبل از اقدام به بارداری، مصرف مشروبات الکلی را ترک کنند. در غیر این صورت، جدای از خطرات دیگری که الکل برای جنین دارد، احتمال زایمان زودرس بالا رفته و برای جنین و مادر خطرات جانی دارد.

 

کمبود اکسیژن: مصرف الکل در دوران بارداری، باعث کاهش اکسیژن‌رسانی به جنین می‌شود. به این ترتیب جنین کامل رشد نکرده و با مشکلات جسمی متولد خواهد شد.

 

بروز اختلالات رفتاری جنین: هنگامی که مادر در دوران بارداری مشروبات الکلی مصرف کند، کودکی که از او متولد می‌شود، با احتمال بیشتری نسبت به سایر کودکان دچار اختلالات رفتاری ای نظیر مشکلات اجتماعی و تحصیلی می‌شود. 

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : غذاهای ممنوع در دوران بارداری!

روش‌های ترک مشروبات الکلی به هنگام بارداری

ترک سوء مصرف الکل در دوران بارداری ضروری بوده و راهکار‌های متنوعی دارد که به بیان تعدادی از آنها می‌پردازیم. با عمل کردن به راهکار‌هایی که در ادامه برای ترک مشروبات الکلی بیان می‌کنیم، می‌توانید سلامت خود و جنین خود را تضمین کنید.

 

مشورت با پزشک: این روش، از بهترین راهکارها برای ترک الکل است. شما می‌توانید با مشورت گرفتن از پزشک متخصص خود یا پزشک زنان و زایمان، راهکارهایی برای ترک دریافت کنید و رعایت کردن آنها به راحتی مصرف الکل را ترک کنید.

 

جایگزین کردن مصرف مشروبات الکلی با غذاهای سالم: برای ترک الکل در دوران بارداری خود، می‌توانید از غذاهای سالم به عنوان جایگزین الکل استفاده کنید. به عنوان مثال می‌توانید که هر زمان هوس نوشیدنی‌های الکلی را داشتید، از آبمیوه‌های طبیعی، آبنبات، سبزیجات، لبنیات و چای سبز مصرف کنید. لازم به ذکر است که نباید در مصرف چای سبز در دوران بارداری افراط کنید، زیرا می‌تواند برای جنین شما خطرناک باشد.

 

در انتهای این نوشته به شما والدین عزیز پیشنهاد می دهیم که بلاگ " غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی" را مورد مطالعه قرار دهید.

 

مطلب های تصادفی